Columnist en marketingdeskundige Orange Hotel Marketing – Nicolas Fissendjidis schrijft in het horecamagazine Entree over het misbruik van de soortnaam boutique hotel bij een steeds groter wordend aantal hotels. Het gebrek aan authenticiteit is volgens hem zo zichtbaar, dat deze hotels op den duur door de mand vallen. Ze kunnen nooit de diensten en de sfeer leveren waarmee echte boutique hotels (boetiekhotels) als Suite Hotel Pincoffs in Rotterdam en The Toren in Amsterdam hun gasten dagelijks omringen.
Er bestaat geen vastgelegde omschrijving voor boutique hotels/ boektiekhotels. Dat zorgt voor misleiding van gasten. De term wordt steeds vaker misbruikt door hotels en door hotelketens. Volgens Fissendjidis dienen boektiekhotels te voldoen aan bepaalde criteria, zoals kleinschaligheid, onafhankelijkheid, hoge graad van luxe en comfort, persoonlijke service, een uniek design & unieke ambiance én authenticiteit.
,,Hotels als The Toren en Pincoffs zijn niet te kopiëren. Althans, de buitenkant kan je kopiëren, maar het hart en de ziel niet”, schrijft Fissendjidis in Horeca Entree. ,,Een Pincoffs op een andere plek dan aan de Maas in Rotterdam, zou niet hetzelfde gevoel geven. Het feit dat Pincoffs al jaren het best beoordeelde hotel van Rotterdam is en The Toren dat van Amsterdam, laat de kracht en de duurzaamheid van hun concept zien. (…) Als de term boetiekhotel op een gegeven moment helemaal is uitgewoond en marketing-technisch niets meer zegt, zijn het dan ook de authentieke Pincoffsjes en The Torens van deze wereld die blijven floreren. En dan vallen de holle kopieën vanzelf uit de voorbijrazende boetiektrein.”